Training voor leidinggevenden

 

Opvolging is essentieel in ieder traject als je de medewerkers en je team ECHT wilt verbeteren

Hoe weet je nou of je een goede manager / coach bent? 

Als ondernemer zomaar je beste verkoper b.v. filiaalhouder maken is ook niet altijd een goed idee. Soms ben je je beste verkoper kwijt en heb je er zonder begeleiding een matige leidinggevende voor teruggekregen.

 

Dus ook daarom is mensen trainen voor de functie van leidinggevende onmisbaar.

Deze trainingen voor leidinggevenden zijn zinvol voor ieder niveau van leiding geven. Of je nou teamleider bent of de directeur zelf. Tijdens deze trainingen bekijken we vaak aan de hand van wat persoonlijke testen wat voor type leider je bent. Waar je sterke punten liggen en waar je ontwikkel punten liggen. Belangrijk is ook te beseffen dat de ene medewerker de andere medewerker niet is. De situatie zelf en de tijd die je hebt speelt ook nog een rol. Als leider met al deze factoren rekening houden noemen we ook wel: situationeel leidinggeven.

Tijdens deze trainingen gaan we dieper in op hoe je o.a. met onderstaande elementen, mensen en je team ECHT kunt motiveren en verbeteren.

 

Elementen kunnen zijn:

  • Resultaatgericht leidinggeven
  • Situationeel leidinggeven
  • Timemanagement
  • Effectief feedback geven
  • Conflicthantering
  • Functioneringsgesprekken
  • Presentatie technieken

 

Zonder coaching en opvolging géén verandering!

(Zonder verandering géén verbetering)

 

Door coaching en controle naar een beter resultaat

 De 4 C's:

Ik kan het heel ingewikkeld maken en er zijn natuurlijk meer theorieën. Maar zo simpel kan het zijn.

  1. Controleren
  2. Complimenteren (heeft iedereen behoefte aan)
  3. Confronteren (als het niet goed gaat of niet gebruikt is)
  4. Coachen (letterlijk helpen en samen de goede manier voor die persoon ontdekken)

Door dit met regelmaat te doen merken de medewerkers ook dat je het belangrijk vindt en dat het NIET vrijblijvend is.

Tijd maken

Is goede opvolging moeilijk? 

NEE eigenlijk niet, het is in een notendop niets meer en niets minder dan de 4 C's uit bovenstaand blok goed en met vaste regelmaat uitvoeren. Waarom gaat het dan vaak mis? Ook die vraag is eenvoudig te beantwoorden.

Er wordt gewoon NIET GENOEG tijd voor GEMAAKT!

Natuurlijk is het druk en natuurlijk zijn er altijd onverwachte dingen. "Heb je nog meer nieuws?" zou ik haast zeggen. Er zijn altijd wel excuses om het niet te doen of uit te stellen. Van uitstel komt afstel.

Het komt hier simpelweg op neer: Als je het belangrijk genoeg vindt dan moet je het PLANNEN.

Veranderen is lastig, dat geldt voor je medewerkers maar ook voor jezelf als ondernemer of voor je leidinggevenden. Dus stop met uitvluchten zoeken! Ook jij beseft je dat wanneer je wel met regelmaat aan opvolging doet je niet alleen betere resultaten krijgt, maar daarnaast ook beter gemotiveerde medewerkers krijgt die daarna de klanten nóg beter gaan helpen. Gemotiveerde medewerkers zijn ook nog minder vaak ziek.

Wil je dat ook? Plannen is het toverwoord en het vervolgens consequent volhouden. Wat betekent dat in de praktijk. Het kan natuurlijk op meerdere manieren. Tijdens de sessies voor leidinggevenden bespreken en ontdekken we hoe dat in jouw situatie zou kunnen en hoe je het jezelf makkelijker kunt maken.

En je krijgt er nog wat voor terug ook! Medewerkers die beter worden nemen vaak ook meer verantwoordelijkheid en zitten lekkerder in hun vel. Uiteindelijk nemen ze vaak ook nog werk uit handen. Waardoor jij meer tijd krijgt om te ondernemen.

De tijd die je investeert levert uiteindelijk ook weer tijd op.